|
Hufcowa Komisja Stopni Instruktorskich  |
|
|
|
|
|
Zaproszenie na Zlot Stulecia ZHP - KRAKÓW 2010 |
JUBILEUSZOWY ZLOT
HARCERSTWA POLSKIEGO
KRAKÓW 2010
1. CELE ZLOTU.
1. Podsumowanie programu na 100 lecie harcerstwa realizowanego w drużynach ZHP
2. Wzmocnienie wyrazistości wychowawczej ZHP
3. Wzmocnienie identyfikacji i więzi harcerek i harcerzy (instruktorek i instruktorów) z całą organizacją oraz 100-letnią przeszłością ruchu harcerskiego
4. Wskazanie kierunków rozwoju harcerstwa w nowym stuleciu
2. TERMIN.
Zlot rozpoczyna się 16.08.2010. (poniedziałek), a kończy 24.08.2010. (wtorek)
3. MIEJSCE.
Miejscem, w którym odbywać się będzie Zlot jest: Miasto Kraków, Błonia i ich okolice.
Uczestnicy zakwaterowani będą w miasteczku namiotowym na terenie Błoń.
Zuchy i członkowie Nieprzetartego Szlaku – zakwaterowani w pobliskich szkołach, przedszkolach.
Seniorzy – zakwaterowanie w akademikach
4. KOMENDA ZLOTU
hm. Krzysztof Budziński Komendant Zlotu
hm. Anna Peterko Zastępca Komendanta Zlotu ds. organizacyjnych
hm. Emilia Kulczyk-Prus Zastępca Komendanta Zlotu ds. programowych
hm. Rafał Bednarczyk Kontakty zewnętrzne
hm. Tomasz Cieplucha Szef służb zlotowych:
phm. Ronald Kasowski Naczelny Kapelan
5. UCZESTNICY.
W całym Zlocie uczestniczyć będą harcerki i harcerze, harcerki i harcerze starsi, wędrowniczki i wędrownicy oraz instruktorki i instruktorzy. W wybranych elementach, w określonym czasie uczestniczyć będą ponadto zuchy, członkowie drużyn Nieprzetartego Szlaku i seniorzy.
5.1. Grupy uczestników
• Uczestnik zastępu drużyny zlotowej (w wieku od 10 do 25 lat)
• Zastępowy/drużynowy drużyny zlotowej (pełnoletni instruktor ZHP)
5.1. Ilość i sposób zorganizowania uczestników
• Zlot planowany jest na około 10 000 uczestników.
• Będą zorganizowani w 17 gniazd chorągwianych skupiających drużyny zlotowe z własnego terenu działania.
• Podstawową jednostką organizacyjną zlotu będzie 40–osobowa drużyna zlotowa składająca się z 4 dziesięcioosobowych zastępów
• Na terenie gniazd chorągwianych zakwaterowane będą także drużyny skautowe uczestniczące w Zlocie wraz z polskimi drużynami gospodarzy.
6. ZGŁOSZENIA
• Wszystkie zgłoszenia muszą zostać potwierdzone przez macierzyste Komendy Chorągwi.
• Zgłoszenia na Zlot odbywają się poprzez ewidencję ZHP, każdy uczestnik Zlotu jest zweryfikowany poprzez wpisanie do ewidencji przez odpowiedniego wg przydziału służbowego administratora danych osobowych ZHP.
• Drużyna zlotowa powinna być jak najbardziej jednolita, czyli być reprezentacją drużyny, szczepu lub hufca. Drużyna od chwili rekrutacji przygotowuje się do Zlotu w swoim gronie, realizując zadania przedzlotowe.
• Każdemu hufcowi przysługuje prawo wystawienia przynajmniej 1 drużyny zlotowej.
W uzasadnionych przypadkach możliwe jest tworzenie drużyn składających się z zastępów pochodzących z kilku hufców.
7. TERMINARZ PRZYGOTOWAŃ
• Popularyzacja zgłoszeń drużyn zlotowych: II połowa września – październik 2009
• Termin zgłoszeń: 1-30 listopada 2009
• Przygotowania do zlotu w drużynach zlotowych – 1 grudnia 2009 – 30 czerwca 2010
• Wędrówki przedzlotowe drużyn (zastępów) zlotowych – 1 – 31 lipca 2010
8. ODPŁATNOŚĆ - WPISOWE.
Odpłatność uczestnika za udział w zlocie składa się z dwóch części: wpisowego za udział w zlocie i kosztów chorągwianych obejmujących koszt transportu uczestników, sprzętu i innych (ustalanych odrębnie przez każdą chorągiew, sugerujemy aby kwota nie przekraczała 150 zł)
• Wpisowe uczestnika na Zlot wynosi - 450 zł.
Terminy wpłat wpisowego
kwota Hufiec Chorągiew Na konto Zlotu
Zaliczka – I rata 100 zł do 15.12.2009. do 31.12.2009. do 15.01.2010.
II rata 200 zł do 15.02.2010. do 28.02.2010. do 15.03.2010.
III rata 150 zł do 30.04.2010. do 15.05.2010. do 31.05.2010.
W przypadku rezygnacji z udziału do dnia 31.05.2010. organizator zwraca wniesioną odpłatność po potrąceniu kwoty 100 zł, po tym terminie organizator potrąci kwotę na w wysokości 50 % wpisowego, tj. 225 zł
9. W ramach wpisowego organizator zapewnia:
- miejsce na rozstawienie namiotów (miejsce obozowania),
- infrastrukturę bytową i sanitarną na terenie zlotu
- pełne, całodzienne wyżywienie w formie produktów/półproduktów do samodzielnego przygotowania śniadań, drugich śniadań i obiadokolacji przez drużynę
- program w zlotowych centrach programowych,
- wyprawkę zlotowicza,
- wyprawkę drużyny,
- ubezpieczenie NNW (zawarte na czas od 14.08. do 26.08., obejmujące podróż i wszystkie przedsięwzięcia podczas zlotu).
10. SYSTEM ORGANIZACYJNY FUNKCJONOWANIA ZLOTU.
W Zlocie biorą udział zastępy 10–cio osobowe (9 uczestników oraz 1 pełnoletni instruktor ZHP). Jest to podstawowa jednostka organizacyjna Zlotu. Zastępy uczestniczą w zajęciach. Ilość członków zastępu jest rygorystycznie przestrzegana. Cztery zastępy tworzą drużynę zlotową. Drużyny zlotowe mogą być wymieszane pod względem narodowości. Drużyny zlotowe tworzą obozy około 500-1000 osobowe tzw. gniazda zlotowe. Każde gniazdo ma swoją obrzędowość oraz elementy programowe. Tworzy też własną pionierkę związaną z pionierką (wystrojem) obowiązującym na całym Zlocie. Na czele każdego gniazda stoi komendant i komenda – powoływane przez komendę chorągwi. Za budowę i wyposażenie gniazda odpowiadają komendy chorągwi. Każde gniazdo ma do dyspozycji przypisane do siebie toalety, kontenery sanitarne, kontenery na śmieci, umywalnie polowe, miejsce do zmywania naczyń.
11. WYŻYWIENIE.
Wyżywienie obejmuje 3 podstawowe posiłki oraz podwieczorek (owoc) - przygotowywane przez drużyny z produktów dostarczanych do gniazd (produkty będą dostarczane do gniazd w godzinach wczesno rannych),
- śniadanie
- drugie śniadanie i podwieczorek w formie suchego prowiantu do zjedzenia podczas zajęć programowych
- obiadokolację na ciepło przygotowywaną w kuchniach na terenie biwaków drużyn, samodzielnie przez drużyny zlotowe.
12. WYPRAWKA.
- WYPRAWKA INDYWIDUALNA
- WYPRAWKA DRUŻYNY CZYLI WYPOSAŻENIE KUCHNI I STOŁÓWKI
13. PROGRAM ZLOTU:
Program Zlotu realizowany będzie przy współudziale programowej kadry chorągwianej. Każda z chorągwi przygotowuje w ramach każdego z bloków programowych zajęcia dla 80 osób (8 zastępów). Osoby przygotowujące zajęcia planują je tak, by odpowiadały one poszczególnym grupom metodycznym. Na program Zlotu składają się:
13.1. Bloki programowe
- W zielone gramy
Jest to blok upowszechniający wiedzę o świecie przyrody – zarówno przyrody ożywionej jak i nieożywionej. Tu harcerze zdobędą wiedzę w zakresie przyrodoznawstwa.
- Piastuni patriotyzmu
Jest to blok programowy, w którym sięgniemy do roli i historii oręża polskiego. Tutaj harcerze dowiedzą się jak mogą działać na rzecz obrony narodowej i bezpieczeństwa powszechnego.
- W kręgu przyjaźni
To blok, w którym podczas zajęć upowszechniane będą zasady wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich. W kręgu przyjaźni to także zajęcia przełamujące bariery międzykulturowe, międzywyznaniowe czy też podziały rasowe.
- My z tej ziemi
W tym bloku programowym znajdą się zajęcia dotyczące tradycji i dziedzictwa narodowego jak również harcerskiego – wytworzonego przez 100 lat naszej działalności na ziemiach polskich.
- Zdobywcy szczytów
To blok programowy, w którym nacisk kładziemy na rozwój fizyczny uczestników zajęć. Tutaj każdy będzie mógł uczestniczyć w różnorodnych zajęciach sportowych – zarówno dotyczących dyscyplin sportowych dzisiaj uprawianych jak i tych już zapomnianych.
- Razem po zdrowie
Tu uczestnicy trafia na różnorodne zajęcia promujące zdrowy styl życia, zajęcia będące programem profilaktycznym, dotyczące zdrowego żywienia, jak również takie, na których zdobędą umiejętności w udzielaniu pierwszej pomocy przed medycznej.
13.2. Program wieczorny.
Wieczorem odbywać się będą zajęcia niebiletowane: w gniazdach, w oparciu o scenę główną oraz o Plazzę. Zajęcia będą mieć bardzo zróżnicowany charakter – kulturalny, refleksyjny, rozrywkowy.
13.3.Plazza
Miejsce zajęć niebiletowanych, w którym w ciągu całego dnia, stale coś się dzieje – od gier i zabaw logicznych, poprzez herbaciarnię czy kuźnice.
13.4. Zlotowe Ceremonie
Najważniejsze wydarzenia Zlotu to: Ceremonia Otwarcia Zlotu (16 sierpnia), Ceremonia Zamknięcia Zlotu (24 sierpnia), Nabożeństwo Ekumeniczne (21 sierpnia, wieczorem), msza święta (22 sierpnia) oraz Harcerski Jarmark połączony z Dniem Grunwaldzkim (na Rynku Starego Miasta).
13.5. Wędrówka.
Lipcowe wędrówki przedzlotowe – zachęcenie drużyn zlotowych i stałych do nawiązania kontaktu z 3 nieznanymi środowiskami podczas obozu drużyny lub wędrówek przed Zlotem.
13.6. „Smok wawelski” - program dla zuchów. Specjalnie przygotowany jeden dzień gier i zabaw na zlocie adresowany dla zuchów. W pozostałe dni zuchy uczestniczą w zajęciach zlotowych.
13.7. „Krak 2010” - program dla seniorów. 3-dniowa propozycja programowa dla seniorów harcerskich oraz łącząca seniorów z zastępami zlotowymi.
13.8.”Na Nieprzetartym Szlaku” – program dla środowisk Nieprzetartego Szlaku. Część programu zlotu przygotowana specjalnie dla drużyn NS. Członkowie drużyn NS w pozostałe dni uczestniczą w zajęciach zorganizowanych w ramach bloków programowych.
13.9. „W Grodzie Kraka 2010” czyli harcerska służba na rzecz miasta. Każdy zastęp zlotowy wykona pracę społeczną na rzecz społeczeństwa miasta Krakowa w porozumieniu z władzami miasta.
13.10. Krakowska Odznaka Przyjaźni
Odznaka zlotowa do zdobycia przez zastępy, które w celu realizacji wymagań odznaki zlotowej będą mogły mieszać się między środowiskami. Plakietkę zdobywa się indywidualnie.
13.11. Projekty zlotowe.
Projekt – PRACA NAD SOBĄ, BRATERSTWO I SŁUŻBA
Miejsce gdzie będzie można zobaczyć dokonania drużyn pracujących z propozycją programową na 100 lecie harcerstwa. Tam również odbędzie się podsumowanie propozycji programowej w oparciu o zajęcia oraz spotkania z ciekawymi postaciami.
Projekt - ZLOTOWE CENTRUM KONFERENCYJNE.
Codziennie odbędzie się 1 lub 2 formy doskonalące dla instruktorów: konferencje, warsztaty, seminaria. Są one także biletowane. Udział w nich mogą wziąć także osoby zainteresowane, które nie są uczestnikami Zlotu. Adresowane są
do wędrowników, instruktorów i seniorów oraz do całej kadry ZHP.
Projekt - CENTRUM DUCHOWE.
NABOŻEŃSTWO EKUMENICZNE POŁĄCZONE Z EKUMENICZNĄ MODLITWĄ MŁODYCH
O POKÓJ.
W czasie Zlotu (sobota 21 sierpnia 2010, wieczór) zostanie zorganizowane nabożeństwo ekumeniczne, na które zostaną zaproszeni wszyscy chętni uczestnicy Zlotu.
Projekt – HARCERSKA MAPA POLSKI.
Na wielkiej wcześniej przygotowanej mapie (konturze) Polski, patrole przyczepią naszywki swojej drużyny, szczepu, hufca, chorągwi. Stworzymy w ten sposób Harcerską Mapę Polski. W wersji elektronicznej mapa ta znajdzie się podczas Zlotu na stronie internetowej.
Projekt – SKAUTOWA KROPLA KRWI
Akcja oddawania krwi przez pełnoletnich uczestników Zlotu.
Projekt – OLIMPIADA ZLOTOWA
Przez 5 dni zlotowych odbywać się będą różnorodne konkurencje sportowe (zespołowe i indywidualne), w których udział będą mogli wziąć zarówno pojedynczy harcerze jak i całe zastępy zlotowe.
Projekt - MUZEUM HARCERSTWA
Wystawa przygotowana przez Muzeum Harcerstwa prezentująca 100 lat harcerstwa na ziemiach polskich
14.PION ORGANIZACYJNY :
14.1. Biuro Zlotowe
Zapewnienie sprawnej rejestracji uczestników i kadry zlotu przed zlotem oraz w trakcie przyjazdu na zlot. Ścisłe powiązanie i współdziałanie z informatykami zlotu oraz HSP. Drużyna Sztabowa obsługująca Biuro podczas zlotu.
14.2. Goście odwiedzający Zlot
Zlot będzie otwarty dla odwiedzających, dla grup po wcześniejszej rejestracji, po wykupieniu karty wstępu. Karta upoważniać będzie do zwiedzania terenu Zlotu oraz udziału w zajęciach otwartych. Koszt karty wstępu wyniesie 10,00 zł. Zwiedzający otrzymują identyfikator i przewodnik po zlocie. Zwiedzanie odbywać się będzie w grupach pod opieką przewodnika
14.3. Zlotowe Sukiennice
Centrum handlowo-gastronomiczne znajdujące się terenie Zlotu.
14.4. Bezpieczeństwo – zlot zlokalizowany jest na terenie otwartym, otoczonym ruchliwymi ciągami komunikacyjnymi. W celu zapewnienia uczestnikom zlotu warunków bezpieczeństwa przez cały czas pobytu pożądanym jest zamknięcie dla ruchu ul. 3 Maja, w tym zawieszenie na czas zlotu kursowania linii tramwajowych. Teren zlotu powinien zostać w estetyczny sposób ogrodzony – zamknięty od strony ul. Focha i ul. Piastowskiej, tworząc w ten sposób całość z Parkiem im. H. Jordana.
Dla potrzeb zabezpieczenia powołana zostanie Harcerska Służba Porządkowa, współpracująca
z policją, strażą miejską, strażą pożarną, itp.
14.5. Radiostacja Harcerska
Stacja nadająca zlotowy program na okolicznościowej częstotliwości i w internecie
14.6. Poczta Harcerska
Organizacja przesyłek nadawanych z terenu zlotu, druki okolicznościowe
14.7. Punkt Medyczny :
Naczelny Lekarz Zlotu
Zespołowi lekarzy szefuje Naczelny Lekarz Zlotu. Podlegają mu też ratownicy medyczni pracujący na Zlocie, pełniący służbę na 3 zmiany- zmiana pracująca, czuwająca i odpoczywająca.
Szef Ratowników – kierujący grupą ratowników medycznych ZHP
|
| |
|
|
|
|
Stanica Harcerska "Nasz Dom" w Słupi |
Stanica Harcerska Nasz Dom w Słupi zaprasza na OBOZY, BIWAKI, KOLONIE POD NAMIOTAMI |
|
|
|
|
Hufiec ZHP Sierpc im. Janusza Korczaka, realizuje działania finansowane ze środków Rządowego Programu Wsparcia Rozwoju Organizacji Harcerskich i Skautowych na lata 2018-2030  |
|
|
|
|
|